Poliklinika Eljuga - Teme

Upale rodnice - kako spriječiti i kako liječiti

Rodnicu vlaži sluz koju stvaraju žlijezde smještene u vratu maternice. Količina i izgled sluzi se mijenja tijekom menstruacijskog ciklusa pod utjecajem ženskih spolnih hormona.

Kako se približava ovulacija sluz je obilnija, vodenasta, prozirna i rastezljiva. Nakon ovulacije sluz postaje manje obilna, gušća i zamućenog izgleda.

Dakle, iscjedak iz rodnice je normalno manje ili više sluzav i bez mirisa.

Bakterije koje se nalaze u rodnici

U rodnici su normalno prisutne brojne bakterije, među kojima je najvažnija Lactobacillus koja stvara mliječnu kiselinu i održava blago kiseli okoliš u rodnici i time štiti rodnicu od pretjeranog bujanja postojećih bakterija ili infekcije mikroorganizmima koji se mogu prenijeti spolnim kontaktom.

"Zbog anatomske blizine rodnice, mokraćne cijevi i debelog crijeva, bakterije iz debelog crijeva mogu dospjeti u rodnicu i mokraćni mjehur te također uzrokovati upalu."

Uzroci pojačanog iscjetka

Pojačan iscjedak iz rodnice, promijenjene boje i neugodna mirisa upućuje na upalu rodnice i vrata maternice. Istovremeno se mogu javiti i smetnje mokrenja (učestalo, bolno mokrenje, peckanje i sl.)

Najčešći uzroci pojačanog iscjetka iz rodnice su bakterijska vaginoza, upala uzrokovana Candidom (kandidijaza) te Trychomonas vaginalisom (trihomonijaza). Bakterijska vaginoza je infekcija rodnice uzrokovana promjenom ravnoteže normalne flore rodnice sa umnažanjem anaerobnih bakterija.

Iako se ne smatra spolno prenosivom bolešću, češće se pojavljuje kod promjene partnera ili većeg broja partnera te je istovremeno potrebno liječiti i njega, iako većinom nema simptome. Bakterijsku vaginozu karakterizira mliječan iscjedak neugodna mirisa koji obično nije praćen svrbežom i peckanjem, a pojačava se nakon menstruacije ili spolnog odnosa.

Upalu rodnice i stidnice uzrokovanu Candidom karakterizira svrbež, crvenilo, bolnost i pečenje, nelagoda tijekom spolnog odnosa i mokrenja te tipičan iscjedak iz rodnice koji je bijel, gust, sirast te nije neugodna mirisa. Candida može biti i dio fiziološke flore donjeg dijela spolnog sustava u 20-50% zdravih žena koje nemaju nikakve simptome i tada nije potrebno liječenje.

"Kandidijaza nije spolno prenosiva bolest te nije potrebno liječiti partnera ako nema tegobe. Unatoč uvriježenom mišljenju, nema dokaza da je povezana s lošijom higijenom, upotrebom sintetskog rublja ili učestalijim spolnim odnosima."

Trychomonas vaginalis je spolno prenosivi jednostanični parazit. Od svih spolno prenosivih bolesti jedino se Trychomonas eventualno može prenijeti kupanjem u bazenima jer u vodi preživi nekoliko sati. Uzrokuje pojačan iscjedak zeleno-žute boje, pjenušast i neugodna mirisa.

VAŽNO JE ZNATI:

1. Primjenom kondoma štitimo se od spolno prenosivih uzročnika upala rodnice i cijelog spolnog sustava.
  2. Zbog nezrelosti spolnog sustava i obrambenih snaga upale rodnice i vrata maternice lakše nastaju kod mlađih djevojaka.
  3. Upale rodnice je potrebno izliječiti prije svake ginekološke operacije jer se inače mogu pogoršati nakon zahvata.
  4. Neke upale rodnice i vrata maternice se mogu proširiti na maternicu, jajovode i jajnike te uzrokovati neplodnost.
  5. Upale rodnice i vrata maternice tijekom trudnoće se povezuju s povećanim rizikom spontanog pobačaja ili prijevremenog poroda.

"Upale rodnice se mogu liječiti lokalno - primjenom tzv. vaginaleta (lijekovi koji se stavljaju u rodnicu) ili uzimanjem antibiotika na usta."

Kada se žena žali na neuspješno liječenje i ponavljanje simptoma treba razjasniti o kakvoj je upali riječ, da li je liječenje bilo odgovarajuće te da li je istovremeno liječen i partner. Pojačan i promijenjen iscjedak iz rodnice treba ozbiljno shvatiti i pravovremeno liječiti kako se upala ne bi proširila i trajno oštetila funkciju spolnih organa.

Piše: Jadranka Belan Žuklić dr.med., specijalist ginekologije i porodništva

Poliklinika Eljuga - Teme - Sve