Press clipping

ZIVIM.HR - MEDICINSKI VIDEO LEKSIKON: Rak vrata maternice - sve što trebate znati

Dr. Jadranka Belan Žuklić, specijalistica ginekologije i porodništva objašnjava kako se otkriva rak vrata maternice, može li nam Papa-test pomoći u ranom otkrivanju bolesti, koji je glavni uzročnik i zašto je bitno cijepljenje protiv HPV-a.

Po podacima Međunarodne agencije za istraživanje raka (IARC) u svijetu je 2018. dijagnosticirano oko 570.000 novih slučajeva raka vrata maternice. Od te zloćudne bolesti svake godine umre 310.000 žena, uglavnom u zemljama s niskim i srednjim dohotkom.

- Riječ je četvrtome najčešćem karcinomu među ženskom populacijom - objavio je IARC. Ta organizacija procjenjuje da bi, ako se proces prevencije ne pojača, ova bolest do 2040. godine mogla prouzročiti oko 460.000 smrtnih slučajeva godišnje. Jedna od najučinkovitijih preventivnih mjera koju zagovaraju znanstvenici i liječnici je cijepljenje protiv HPV-a, skupine vrlo čestih virusa koji se prenose spolnim putem.

Po podacima WHO-a dvije podskupine virusa, HPV 16 i 18, uzrokuju 70 posto karcinoma i prekanceroznih cervikalnih lezija zbog čega Svjetska zdravstvena organizacija preporučuje cijepljenje djevojčica u dobi od 9 do 14 godina. Uz rak maternice, spomenuti virusi mogu biti i uzročnici raka anusa i rektuma te raka grla i jednjaka kao posljedice oralnog seksa.

Uz cijepljenje WHO se zalaže i za sveobuhvatnu strategiju u borbi protiv raka grlića maternice. To uključuje redovite preglede te liječenje prekanceroznih lezija, kao i postavljanje dijagnoze te liječenje invazivnih oblika raka vrata maternice. Ako se dijagnosticira u ranoj fazi ova vrsta raka je izlječiva.

Dr. Jadranka Belan Žuklić, specijalistica ginekologije i porodništva objašnjava kako se otkriva rak vrata maternice, može li nam Papa-test pomoći u ranom otkrivanju bolesti, koji je glavni uzročnik, zašto je bitno cijepljenje protiv HPV-a i još mnogo toga.

Sljedeći
Glorija