Radikalni kirurški zahvati

Kad je potrebno ukloniti cijelo tkivo dojke, nudimo mogućnost standardne operacije koja uključuje uklanjanje cijelog tkiva dojke i pazušnih limfnih čvorova, ali isto tako i moderniji pristup kada se uklanja žljezdano tkivo uz čuvanje kože i bradavice (u nekim slučajevima).

Nakon takvog zahvata dojka se može rekonstruirati u istom aktu. Time pratimo svjetske trendove najmodernijih onkološko kirurških centara u kojima je stav da niti jedna žena ne bi smjela napustiti operacijsku dvoranu bez rekonstruirane dojke.

Mastektomija s poštedom kože

SSM (Skin sparing mastectomy) je kirurški pristup u kojem se žljezdano tkivo dojke uklanja kroz rez oko areole uz poštedu kože. Mjesto uklonjenog tkiva može se nadomjestiti protezom ili peteljkastim leđnim režnjem kojim se nanovo vraća prirodan izgled dojci. SSM je sa onkološkog aspekta posve sigurna kirurška tehnika koja ne povećava rizik lokalnog povrata kod karcinoma u početnom stadiju, mulitcentričnih timora i duktalnog karcinoma in situ. Prije i poslijeoperacijka iradijacija nije kontraindikacija za navedeni zahvat. Kod profilaktičkih mastektomija SSM je idealan način kirurškog zbrinjavanja. U selektiranim slučajevima kada baza mamile nije pozitivna na tumor, zahvat se može izvesti uz poštedu bradavica-mamila kompleksa.

Kontraindikacija za SSM je upalni tumor dojke te tumor kod kojeg je zahvaćena koža dojke.

Kod pacijentica sa ranim karcinomom dojke SSM je sa onkološke strane sigurna metoda kirurškog liječenja koja omogućava plastičnim kirurzima postizanje estetski kvalitetne rekonstrukcije sa izvrsnim kozmetskim ishodom. U našoj Poliklinici unatrag nekoliko godina izvodimo SSM uz pozitivna iskustva oboljelih osoba koje više nemaju psihološku traumu koja je povezana s odstranjenjem čitave dojke.

Modificirana radikalna mastektomija

Pacijenticama s rakom dojke, bez obzira u kojem je stadiju bolest dijagnosticirana, modificirana radikalna mastektomija dugo je vremena bila gotovo jedini način kirurškog liječenja. Tijekom godina pristupi su se uvelike promijenili pa radikalna mastektomija u modernim kiurškim centrima više nije toliko zastupljena. Ukoliko je tumor većih dimenzija ili smješten tako da se cijela dojka mora ukloniti (centralni dio), mastektomija jest indicirana, a za žene koje ne žele rekonstrukciju ili je možda žele naknadno, onda je ovo metoda izbora u kirurškom liječenju.

Operativno odstranjenje pazušnih limfnih čvorova, pridruženo radikalnoj ili poštednoj operaciji dojke, predstavlja integralni dio kirurškog liječenja raka dojke, a ujedno na osnovu patohistološke analize izvađenih čvorova određujemo stadij bolesti (pN status) i pomaže nam pri procjeni rizičnosti za razvoj metastatske bolesti. Patohistološki pregled pazušnih limfnih čvorova stoga predstavlja ključni prognostički čimbenik pri donošenju odluke o sistemskoj terapiji.

Operativni zahvati aksile mogu biti različite opsežnosti, od uzimanja uzorka limfnog čvora do odstranjenja svih limfnih čvorova.

KIRURGIJA